Щодо публікації «Одесі жопа? Новий еротичний календар «Думськой» 21 грудня 2020

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Dumskaya.net
Подавач — Кампанія проти сексизму в медіа та політиці «Повага»
Статті кодексу: #15
Рішення комісії 21 грудня 2020

Опис ситуації

На розгляд Комісії з журналістської етики надійшла скарга від Кампанії проти сексизму в медіа та політиці «Повага» на публікацію «Одессе жопа? Новый эротический календарь «Думской» на 2020 год» від 24 грудня 2019 року. Публікація розміщена за посиланням.

У скарзі йдеться про недотримання редакцією пункту 15 Кодексу етики українського журналіста.

Скаржники зазначають, що публікація вказаного календаря «є яскравим прикладом об’єктивації. В даному випадку маємо використання зображення жіночого тіла як сексуального об’єкта, без поваги до гідності та персоналії. Осуд проблем з забудовою, довкіллям, безпекою в цьому календарі озвучують анонімні жіночі сідниці… Черговий календар “Думської” — це не про красу тіла, це про об’єктивацію та сексуалізацію жінки Це про жінку як товар, як інструмент для зваблювання чоловіків (насамперед). Це про те, що жіноче тіло — розмінна монета: воно має привертати увагу і продавати».

Комісія звернулася з листом до редакції «Думської» з проханням надати коментарі щодо вказаної публікації та зазначених у скарзі аргументів. Редакція на звернення не відповіла.

Відповідні етичні стандарти та їх дотримання

Пунктом 15 Кодексу етики українського журналіста передбачено: «Ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання. Вказувати на відповідні ознаки особи (групи людей) слід лише у випадках, коли ця інформація є неодмінною складовою матеріалу. Необхідно утримуватися від натяків або коментарів, що стосуються фізичних недоліків чи хвороб людини, уникати вживання образливих висловів, ненормативної лексики».

Комісія з журналістської етики уважно дослідила публікацію та зображення сторінок календаря.

У тексті повідомлення про випуск календаря зазначено, що календар має провокаційний характер, а у зйомках прийняли участь як співробітниці холдингу, так і професійні моделі. Його вартість визначена в 1000 гривень, а придбати його можна безпосередньо в редакції. Тобто, редакція відповідала як за виробництво, так і за реалізацію цього видавничого продукту, усі кошти від якого «Думська» обіцяла витратити на благодійність.

Що стосується сторінок календаря, то на них зображені певні місця в Одесі, пов’язані напряму або опосередковано з резонансними подіями чи проблемами міста, та оголені дівчата. Ані прізвищ цих дівчат, їх посад чи облич не зазначено. Зображення сторінок календаря не супроводжується якимись цитатами, висловами чи думками цих дівчат відносно проблем, які за задумом редакції ілюструє сторінка. Також з зображень не відомо, яким чином оголені жінки пов’язані з подіями чи проблемами, які ілюструють ці сторінки.

Таким чином, Комісія прийшла до висновку, що у даному випадку образ дівчат використаний виключно для сексуальної об’єктивізації жінок.

Висновок та рекомендації

Хоча Кодекс етики не містить прямих посилань на сексизм у ЗМІ, Комісія взяла до уваги ряд положень та роз’яснень, які містяться у Рекомендаціях СМ/Rec(2019)1 Комітету міністрів Ради Європи щодо запобігання сексизму та боротьби з ним.

Так, відповідно до цих Рекомендацій, сексизм може проявлятися у тому числі у формі візуальних зображень, що посилюють або підтримують гендерні стереотипи.

Низка міжнародних документів визнають взаємозалежність між ґендерними стереотипами, ґендерною нерівністю, сексизмом і насильством стосовно жінок та дівчат. «Акти «щоденного» сексизму у формі явно несуттєвої чи дрібної сексистської поведінки, коментарів і жартів перебувають на одному з кінців цієї залежності. Однак такі дії часто принизливі та сприяють формуванню соціального клімату, у якому жінок зневажають, їхню самооцінку занижують, а діяльність і можливості вибору обмежують, зокрема, на роботі, в приватній, громадській сфері та в он-лайн просторі», - йдеться у додатку до Рекомендацій СМ/Rec(2019)1.

Комісія звертає увагу, що сексуальна об’єктивізація – одна з визнаних форм сексизму. Під сексуальною об’єктивізацію ми розуміємо зображення жінки виключно як об’єкту сексуального потягу, без врахування її особистості, суб’єктності та волі – тобто, як предмету, а не людини. Що і спостерігається на зображеннях календаря від «Думської» «Одессе жопа?».

Також Комісія звертає увагу, що редакції мають враховувати положення Стандарту недискримінаційної реклами, прийнятого та затвердженого ВГО «Українська асоціація маркетингу» 30.09.2011 року. Відповідно до пункту 5.2.8 Стандарту, реклама вважається дискримінаційною за ознакою статі та порушує добросовісну маркетингову практику, якщо: зображує чи описує жінку або чоловіка як прикрасу чи сексуальний об'єкт, включає натяки на статеві стосунки та сексуальність людей, які нічим не пов’язані з рекламованим продуктом, та не мають прямих асоціацій зі споживанням рекламованого продукту, товару, послуг тощо; порушення посилюється, якщо сексуальність людини зображується чи описується принизливо, зневажливо, наклепницьким чином (для людської гідності) через мову, позування, вербальні або невербальні натяки тощо).

Попри те, що редакція «Думської» декларує благодійні цілі від випуску календаря, його образи поширюють та зміцнюють небезпечні для суспільства гендерні стереотипи, що в подальшому призводять до дискримінації жінок.

Враховуючи зазначене вище, Комісія вважає, що у публікації та календарі «Одессе жопа?» порушений пункт 15 Кодексу етики українського журналіста, та оголошує редакції «Думкської» дружнє попередження.

Комісія з журналістської етики рекомендує журналістам:

  • Не використовувати сексуальний образ жінок та чоловіків, якщо це не пов’язано з темою публікації;
  • Запобігати поширенню гендерних стереотипів за ознакою статі при використанні візуальних образів;
  • Пам’ятати, що норми поведінки, зовнішній вигляд та певні професії не залежать від статі;
  • Не вживати та не ретранслювати образливі висловлювання за ознакою статі;
  • Уникати згадування жінки крізь призму відомого чоловіка;
  • Більше висвітлювати питання про права жінок, гендерну рівність, проблеми домашнього насильства, представленість жінок у політиці, місцевому самоврядуванні, спорті, армії тощо;
  • Уживати фемінітиви при позначенні людини за ознакою професії, посади чи виду занять, якщо йдеться про жінок;
  • Звертати увагу навіть на дрібні чи «побутові» прояви сексизму, які проникаючи у повідомлення ЗМІ поглиблюють дискримінацію в суспільстві за ознакою статі.


Голова Комісії з журналістської етики                                                     Андрій Куликов   

 

Рішення підготовлене у рамках проєкту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США

На розгляд Комісії з журналістської етики надійшла скарга від Кампанії проти сексизму в медіа та політиці «Повага» на публікацію «Одессе жопа? Новый эротический календарь «Думской» на 2020 год» від 24 грудня 2019 року. Публікація розміщена за посиланням: https://dumskaya.net/news/odesse-zhopa-novyy-eroticheskiy-kalendar-dumskoy-106876/?fbclid=IwAR0r6QBnr60lzDlDE3Niyhtl2U7QpB2lX3g4cJKLDMjIcTNmWmWM0dFw72s

У скарзі йдеться про недотримання редакцією пункту 15 Кодексу етики українського журналіста.

Скаржники зазначають, що публікація вказаного календаря «є яскравим прикладом об’єктивації. В даному випадку маємо використання зображення жіночого тіла як сексуального об’єкта, без поваги до гідності та персоналії. Осуд проблем з забудовою, довкіллям, безпекою в цьому календарі озвучують анонімні жіночі сідниці… Черговий календар “Думської” — це не про красу тіла, це про об’єктивацію та сексуалізацію жінки Це про жінку як товар, як інструмент для зваблювання чоловіків (насамперед). Це про те, що жіноче тіло — розмінна монета: воно має привертати увагу і продавати».

jordan Sneakers | Sneakers
Коментарі