Щодо сюжету випуску новин телеканалу ICTV від 8 лютого 2019 року

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Телеканал ICTV
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #6, #7, #0

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо сюжету випуску новин телеканалу ICTV від 8 лютого 2019 року

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на сюжет, що стоїть сьомим у випуску новин о 21:10 телеканалу ICTV від 8 лютого 2019 року.

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

Сюжет стосується кандидата в президенти України Сергія Тарути, зокрема, його візиту на Дніпропетровщину та заяви про те, що машинобудівна і металургійну галузь потребують розвитку.  У скарзі йдеться про те, що вказаний сюжет може містити ознаки замовності та порушувати статтю 7 Кодексу етики українського журналіста (інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією), оскільки у ньому висвітлено виключно позицію та пряму мову Сергія Тарути. У сюжеті також відсутня інформація щодо того, яке саме виробництво і місто відвідував кандидат, не представлені думки експертів чи інших сторін.

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, однак не отримала жодної відповіді.

Висновки Комісії

Проаналізувавши сюжет, що є предметом скарги, Комісія з журналістської етики вважає, що в ньому присутні порушення статей 6 та 7 Кодексу етики українського журналіста.

У сюжеті йдеться про зустріч кандидата в президенти України Сергія Тарути із промисловцями та гірниками на Дніпропетровщині. Сюжет транслює позицію кандидата про те, що «Україні вкрай важливо модернізувати машинобудування, металургію та переробну галузь і стати енергонезалежною», «держава має підтримувати галузь, тільки тоді підприємства стануть високотехнологічними і конкурентоспроможними, у них повірять іноземці і, головне, самі українці», а також наводиться пряма мова Сергія Тарути: «Дев’ятнадцятий рік – це остаточний: буде цей шлях на перезавантаження і на розвиток країни  чи ми його втратимо. Високий рейтинг країни – великі можливості, висока вартість капіталізації кожної компанії…».

Комісія наголошує, що новина, як базовий жанр журналістики, вимагає від редакцій та журналістів уважного дотримання низки етичних стандартів, серед яких актуальність, точність, достовірність, повнота, а у випадку, коли йдеться про висвітлення конфліктних ситуацій – також збалансоване представлення позицій сторін та оцінки незалежних експертів. Ключовою метою новини є інформування суспільства про важливі явища та події.

Під час виборчого процесу засоби масової інформації відіграють важливу роль у інформуванні виборців про кандидатів та події, пов’язані з перебігом виборів. Водночас, таке висвітлення має здійснюватися відповідно до перелічених вище стандартів, інакше, воно ризикує перетворитись з інформування в агітацію.

Повертаючись до аналізованого сюжету, Комісія зауважує, що весь сюжет складається виключно із цитування позиції кандидата в президенти України Сергія Тарути. При цьому більшість заяв є декларативними, не йдеться про конкретні кроки для досягнення вказаних цілей. Відсутні будь-які спроби проаналізувати озвучені заяви, зокрема, які конкретні заходи пропонує кандидат для модернізації машинобудівної та металургійної галузі, які проблеми цих сфер потребують вирішення, тощо.

Таким чином, у сюжеті висвітлюється просування Сергієм Тарутою популярних в суспільстві ідей про підвищення високотехнологічності та конкурентоспроможності українських підприємств, але за відсутності будь-якого додаткового аналізу це слугує не цілям інформування суспільства про важливі питання, а лише підвищенню обізнаності та іміджу самого кандидата. Зважаючи на це, Комісія вважає, що розміщення такого матеріалу у випуску новин порушує вимоги статті 7 Кодексу етики українського журналіста щодо необхідності відокремлювати інформаційні матеріали від таких, що переслідують рекламні цілі.

Комісія також бере до уваги, що як інформаційний привід для новини використана зустріч кандидата з промисловцями та гірниками на Дніпропетровщині, ілюструється новина кадрами із відвідування підприємства. Однак у сюжеті відсутні будь-які відомості про те, яке саме підприємство відвідував кандидат, якою була мета зустрічі, які питання ставили учасники зустрічі кандидату, тощо. Таким чином, проведення зустрічі виглядає лише штучним фоном для ретрансляції обіцянок кандидата на виборах.  Комісія вважає, що це суперечить статті 6 Кодексу, відповідно до якої повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста.

Зважаючи на вищенаведене, Комісія оголошує телеканалу дружнє попередження.

Комісія також нагадує про важливість дотримання журналістами засад достовірності, повноти і точності, об’єктивності та неупередженого подання інформації щодо кандидатів на виборах та перебігу виборчого процесу, які визначені у статті 56-5 Закону України «Про вибори Президента України». Комісія закликає журналістів не обмежуватись виключно ретрансляцією політичних обіцянок кандидатів на виборах, а критично ставитись до озвучених лозунгів, перевіряти і аналізувати отримані відомості та сприяти отриманню виборцями точної, достовірної, збалансованої та повної інформації, що дозволить зробити обдуманий вибір.

 

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

 

Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

 

Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.