Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу
22 травня 2019 Вирішена
Звинувачується газета «Вісті» та Oboz.tv
20 березня 2019 Вирішена
Звинувачується Інтернет-видання "Сьогодні"

Щодо сюжету телеканалу «Інтер» від 9 квітня 2019 року

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Телеканал Інтер
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #6, #7

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо сюжету телеканалу «Інтер» від 9 квітня 2019 року

 

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на сюжет випуску новин телеканалу Інтер  «Віктор Медведчук озвучив загрози діяльності чинної влади та зазначив основні напрямки, на яких дійсно варто зосередитись» від 9 квітня 2019 року.

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

У скарзі зазначено, що сюжет містить ознаки замовності на користь партії "Опозиційна платформа - За життя". Сюжет майже повністю складається з прямої мови голови політради партії Віктора Медведчука, який на фоні критики чинної влади просуває ідеї своєї політичної партії. Ні альтернативних позицій, ні оцінок незалежних експертів у сюжеті не представлено. Таким чином, сюжет може містити ознаки порушень статті 7 Кодексу етики українського журналіста - інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, проте відповіді не отримала.

Висновки Комісії

Розглянувши зазначений сюжет, Комісія вважає, що він містить порушення Кодексу етики українського журналіста, зокрема, статті 7 Кодексу, яка передбачає, що інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

Так, майже 1 хв. 50 секунд із двохвилинного сюжету займає пряма мова Віктора Медведчука, яка містить критику кандидатів на виборах Президента України, політики чинної влади щодо тарифів, мови та створення незалежної церкви, а також спрямована на підвищення підтримки політичної сили "Опозиційна платформа - За життя" через просування меседжу про те, що це єдина політична сила, яка переймається питанням припинення бойових дій на Сході України. Зокрема, у сюжеті Віктор Медведчук зазначає:

«Вопросы мира и прекращения боевых действий, экономики и социальной сферы, они должны оставаться главными и самыми актуальными, в том числе, я подчеркиваю, и для кандидатов в президенты, но для кандидатов сегодня главное этот дебаты анализы, оценка их достоверности. Главное ожидание от выборов - это мирное урегулирование. Наша политическая сила и я, как человек, отвечающий за этот участок работы, будем делать все, чтобы независимо от того, кто будет избран президентом страны, он сегодня занимался этим вопросом».

Таким чином, попри відсутність прямих закликів голосувати за політичну партію "Опозиційна платформа - За життя" на майбутніх парламентських виборах, промова Віктора Медведчука по суті рекламувала цю політичну силу.

Варто взяти до уваги, що у сюжеті взагалі відсутній будь-який інформаційний привід для новини та пояснення джерела відеозапису, що транслювався телеканалом – ким та у зв’язку з чим він був зроблений.

У сюжеті Віктор Медведчук озвучує низку фактів, джерело яких невідоме. Достовірність озвученої статистики журналісти не перевіряють та не ставлять під сумнів. Зокрема, йдеться про твердження «около 80 процентов населения считает, что это  (прим. – мирне врегулювання) главная проблема Украины», а також про те, що 30 % населення країни вже не може оплачувати комунальні тарифи.

Крім цього, пряма мова Віктора Медведчука зачепила низку гострих питань, які широко обговорювалися в суспільстві – «Пусть бы они, те которые вышли во второй тур, соревновались на этом поприще, кто может не просто сказать, а сделать, а продемонстрировать, что он может это сделать реально открыть новые рабочие места установить мир на Донбассе, решить вопросы с тарифным геноцидом, вопросы чтоб сшить общество прекратить противостояние национальную рознь не нагнетать ситуацию с Томосом, противодействия в отношении единственной каноничной православной церкви, не нагнетая ситуации с языком, рассказывая сказки об укреплении функционирования украинского языка прикрываясь тем что это закон о дискриминации русского языка». Водночас, жодної альтернативної чи незалежної точки зору щодо мовного закону чи створення Православної церкви України у сюжеті не представлено.

Зважаючи на це, Комісія вважає, що телеканал Інтер у даному сюжеті допустив не лише порушення вимог статті 7 Кодексу етики українського журналіста щодо відокремлення рекламних матеріалів від інформаційних, а також порушив вимоги статті 6 Кодексу щодо забезпечення повноти та об'єктивності інформування громадян про важливі факти та події, оскільки більшість з оприлюднених тверджень були упередженими, незбалансованими та неперевіреними.

Комісія виносить телеканалу «Інтер» публічний осуд.

Комісія з журналістської етики також радить медіа для уникнення ознак замовності в контенті дотримуватись таких рекомендацій:

  1. Редакційний матеріал має бути збалансованим, правдивим і достовірним, без тез, які мають ознаки рекламного характеру про того чи іншого кандидата;
  2. Усі статистичні дані, дати та твердження мають бути перевіреними та точними;
  3. Матеріали повинні бути змістовними, а не складатись лише зі штампів та порожнього багатослів’я;
  4. У плануванні матеріалів варто орієнтуватися на суспільну значущість теми
  5. Не можна обмежуватись виключно ретрансляцією політичних обіцянок кандидатів на виборах, журналістам варто критично ставитись до озвучених лозунгів, перевіряти і аналізувати отримані відомості;
  6. Матеріали, у яких висвітлюються передвиборні обіцянки одного з кандидатів, варто супроводжувати коментарями незалежних експертів щодо їх реалістичності, актуальності, достовірності. Самореклама – не повинна бути новиною;
  7. Варто ретельно дбати про баланс думок. Якщо його неможливо забезпечити – варто пояснити аудиторії, чому так сталось
  8. Журналістські матеріали не повинні містити прямих закликів голосувати чи не голосувати за того чи іншого кандидата, або інших тверджень, що мають на меті спонукати до таких дій.

З детальними рекомендаціями Комісії з журналістської етики щодо дотримання етичних стандартів під час виборів радимо ознайомитись у Пораднику для журналістів та редакцій «Висвітлення виборів в Україні».

 

Голова Комісії                                                                                                 Андрій Куликов

 

 Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

 

 

Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.