Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу
22 травня 2019 Вирішена
Звинувачується газета «Вісті» та Oboz.tv
20 березня 2019 Вирішена
Звинувачується Інтернет-видання "Сьогодні"

Щодо сюжету програми “Сьогодні” телеканалу “Україна” від 8 лютого 2019 року

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується ТРК "Україна"
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #6, #7, #9, #10, #0

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо сюжету програми “Сьогодні” телеканалу “Україна” від 8 лютого 2019 року

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на сюжет «Олег Ляшко: відповідальність за епедемію кору лежить передусім на Мінохорониздоров’я» інформаційної програми «Сьогодні» ТРК «Україна»  від 8 лютого 2019 року.

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

У сюжеті йдеться про статистику та причини високого рівня захворюваності на кір в Україні. Водночас, сюжет також містить коментар голови Радикальної партії України Олега Ляшка щодо відповідальності Міністерства охорони здоров’я за ситуацію із захворюваністю та необхідні зміни в медичній сфері. При цьому у сюжеті не представлено позиції Міністерства, лікарів чи інших експертів у цій галузі. Сюжет також містить зйомки хворих дітей, чиї обличчя не приховуються. Таким чином, у сюжеті наявні ознаки порушення Кодексу етики українського журналіста, а саме статті 18 (щодо обережного висвітлення питань, пов'язаних із дітьми) та статті 7 (інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією). Окрім цього, відсутність збалансованості та експертної оцінки в сюжеті може свідчити про ознаки порушення статей 6, 9 та 10 Кодексу.

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, однак не отримала жодної відповіді.

Висновки Комісії

Проаналізувавши сюжет, що є предметом скарги, Комісія вважає, що телеканал порушив вимоги Кодексу етики українського журналіста.

Сюжет містить ознаки прихованої політичної реклами, що суперечить вимогам статей 6, 7, 9 та 10 Кодексу. Так, 40 секунд із 1:06 хв. сюжету відведено на пряму мову кандидата на виборах Президента України та голови Радикальної партії України Олега Ляшка, ще 10 секунд – ведуча озвучує позицію Радикальної партії щодо низького рівня вакцинації, яка є основною причиною високого рівня захворюваності. Зокрема, зазначається: «У Радикальній партії вважають: відповідальність лежить не лише на громадянах, а передусім на Мінохорониздоров’я, адже вакцини від кору, каже Олег Ляшко, не знайти. Не працює, за словами депутата, і програма боротьби з туберкульозом».

При цьому, телеканал не наводить жодних інших джерел інформації щодо відсутності вакцин чи неефективності програм з охорони здоров’я. Сюжет також не містить доказів перевірки озвученої інформації, а будується виключно на позиції Радикальної партії та її лідера. Зазначене є порушенням статті 6 Кодексу, відповідно до якої повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста.  Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел. Олег Ляшко не є незалежним експертом у сфері медичної реформи, а інформація, яку він поширює, не є офіційною та має належним чином перевірятися, тим паче, коли йдеться про поширення інформації про факти (наприклад, «відсутність вакцин»).

Крім цього, відповідно до статті 9 Кодексу, факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного. Неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення. У своїй прямій мові Олег Ляшко зазначає:

«Ціна питання – мільйони українців, які сьогодні позбавлені можливості лікуватися: дорогі ліки, недоступна медицина, закриття ФАПів у селах, закриття лікарень. У дитини 39 температура, дзвонять на швидку, а вони кажуть: «Ідіть до свого сімейного лікаря». У третьому тисячолітті помирають від грипу, від корі в Україні. Ніде в світі такого вже немає, а нас оці Супрун вернули у 18 століття, коли люди від корі помирали. Тому ми пропонуємо почати із наведення порядку з цінами на ліки, запровадження страхової медицини і збільшення зарплат, щоби лікар, який вісім років учиться, щоб не отримував ту копійчану 4-5 тис. зарплату».

Зазначені твердження містять судження політика, які видаються за факти. Наприклад, йдеться про твердження, що смертельні випадки кіру трапляються лише в Україні. Насправді, ця інформація спростовується офіційними даними Всесвітньої організації охорони здоров’я.

Попри те, що у своїй промові Олег Ляшко звинувачує в.о. міністра охорони здоров'я України Уляну Супрун у ситуації із захворюванням, жодних коментарів ні від в.о. міністра, ні представників Міністерства, ні незалежних експертів у сюжеті не представлено, що свідчить про порушення статті 10 Кодексу етики українського журналіста, відповідно до якої точки зору опонентів мають бути представлені збалансовано.

Відсутність об’єктивності, збалансованості та перевірки фактів у сюжеті, і натомість включення виступу кандидата щодо пропозицій його політичної сили про регулювання цін на ліки та підвищення зарплат медичним працівникам, свідчить про те, що вказаний сюжет має на меті не інформування про важливі події, а використовує тему епідемії лише як привід для підвищення обізнаності та підтримки виборцями кандидата Олега Ляшка, тобто по суті може вважатися формою передвиборної агітації. Комісія вбачає в цьому порушення вимог статті 7 Кодексу етики українського журналіста – відсутність чіткого відокремлення агітації (політичної реклами) від інформаційних новинних матеріалів.

Відповідно до статті 18 Кодексу журналіст має бути особливо обережним при висвітленні питань, пов’язаних із дітьми. Журналіст та редактор повинні мати обґрунтовані підстави для висвітлення приватного життя неповнолітньої особи (осіб) та дозвіл на це від її батьків чи опікунів. Телеканал не дав відповіді на питання, чи отримували журналісти згоду у батьків на зйомку дітей. При цьому, із сюжету не завжди зрозуміло, чи мали люди можливість побачити, що їх знімають чи заперечити проти зйомки, оскільки вони знаходились в ізольованих кімнатах, а зйомка здійснювалась через вікна палат.

Водночас, у випадках, коли йдеться про перебування дітей у вразливому стані, журналісти повинні враховувати, що згода батьків чи законних опікунів хоча і є обов’язковою, але не може бути єдиною підставою використання дітей у журналістських матеріалах. Ключовою підставою, що має враховуватись є фізичне та емоційне благополуччя й гідність дитини. Попри те, що у сюжеті журналісти не беруть коментарі у малолітніх осіб, у матеріалі присутня зйомка хворих дітей без приховування їх обличчя. Особливу увагу приділено зображенню дітей з вираженими ознаками хвороби (висипами на обличчі, дітей під час кашлю). При цьому, обсяг такої зйомки не є пропорційним і відповідним меті, адже в сюжеті лише наводиться статистика щодо захворюваності, тоді як ні про виявлення ознак хвороби чи особливостей її лікування, що могло б пояснити використання зображення хворих дітей, взагалі не йдеться.

Основна частина сюжету присвячена прямій мові голови Радикальної партії Олега Ляшка, який критикує діяльність Міністерства охорони здоров’я та озвучує пункти власної політичної програми у сфері медицини. Зважаючи на описані вище порушення Кодексу, Комісія вважає, що образ хворих дітей в даному випадку використовується для емоційного посилення вражень глядача від повідомлень політика. Комісія вважає абсолютно  неприпустимим використання зображення хворих дітей у виступах кандидатів на виборах для підсилення їх політичних позицій.

Таким чином, Комісія вважає, що у аналізованому сюжеті ТРК «Україна» було допущено порушення статей 6,7, 9, 10 та 18 Кодексу етики українського журналіста. Зважаючи на характер допущених порушень, Комісія з журналістської етики оголошує ТРК «Україна» публічний осуд.

Комісія також звертає увагу журналістів на рекомендації щодо висвітлення питань, пов’язаних з дітьми, що були висловлені експертами у Спеціальному звіті «Діти в медіа: як висвітлювати й дотримуватися правил». Зокрема, журналістам варто:

- дотримуватись статті 18 Кодексу етики українського журналіста та законодавства про права дитини;

- проходити тренінги й навчання щодо юридичних та психологічних аспектів залучення дітей до медійного контенту;

- під час підготовки медіапродукту із залученням дітей консультуватися з експертами — юристами, психологами, правозахисниками (до виходу матеріалу в ефір чи до публікації);

- уникати дискримінації за віком при створенні медіапродукту, пам’ятаючи, що жодна професійна мета не може бути вищою за інтереси дитини;

- не використовувати образ дитини, щоби посилити враження глядача, здобути рейтинги чи збільшити перегляди;

- дбати про конфіденційність дітей: висвітлюючи негативні події з їхнього життя, передбачити, які наслідки це може мати для подальшого життя, вдаватися до спеціальних засобів забезпечення анонімності (темна кімната, зйомка зі спини, накладення фільтрів зображення тощо);

- брати до уваги, що згода батьків чи законних опікунів є обов’язковою, але недостатньою підставою для залучення дитини до медіапродукту — насамперед журналіст має дбати про фізичне та емоційне благополуччя й гідність дитини тощо.

 

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

 

Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

Стаття 9. Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного. Неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення.

Стаття 10. Точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів.

Стаття 18. Журналіст має бути особливо обережним при висвітленні питань, пов’язаних із дітьми. Журналіст та редактор повинні мати обґрунтовані підстави для висвітлення приватного життя неповнолітньої особи (осіб) та дозвіл на це від її батьків чи опікунів. Неприпустимим є розкриття імен неповнолітніх (або вказування ознак, за якими їх можна розпізнати), які мали відношення до протизаконних дій, стали учасниками подій, пов’язаних із насильством.

 
Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.