Щодо сюжету програми «Подробности» на телеканалі «Інтер» від 27 лютого 2019 року

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Телеканал Інтер
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #6, #7

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо сюжету програми «Подробности» на телеканалі «Інтер» від 27 лютого 2019 року

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на сюжет «Медицина в Україні може стати якісною та доступною за умови впровадження національної стратегії - Юлія Тимошенко» телепрограми «Подробности» на телеканалі «Інтер» від 27 лютого 2019 року.

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

У скарзі йдеться про те, що відсутність у сюжеті позицій експертів з приводу медичної реформи та представлення виключно позиції Юлії Тимошенко може свідчити про порушення Кодексу етики українського журналіста, а саме статті 7 (інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією), статті  6 (повага до права громадськості на повну і об'єктивну інформацію про факти і події), та статті 10 Кодексу (збалансованість та представлення різних точок зору).

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, однак не отримала жодної відповіді.

Висновки Комісії

Розглянувши сюжет, що є предметом скарги, Комісія з журналістської етики, вважає, що він містить ознаки порушення вимог статей 6 та 7 Кодексу етики українського журналіста.

Так, сюжет повністю присвячений кандидатці на виборах президента України Юлії Тимошенко, зокрема її участі як модератора форуму «Якісна та доступна медицина». У сюжеті йдеться про позицію кандидатки про те, що «медицина в Україні може стати якісною та доступною за умови впровадження спільної національної стратегії». Також наводиться пряма мова виступу Юлії Тимошенко під час форуму: "Якщо система охорони здоров'я не побудована логічно, чітко, всеохоплююче інституціонально, якщо не започаткована правильна система фінансування - всі інші проблеми це наслідки, і медики так як і пацієнти героїчно борються з тими проблемами, перешкодами, з тими складнощами, які створені штучно".

Щодо самого форуму, у сюжеті йдеться лише про те, що на заході були медики з усіх областей, найкращі лікарі країни та представники галузі охорони здоров'я в парламенті. Жодної іншої інформації ні щодо мети форуму, основних тем обговорення, його організаторів, коментарів учасників тощо сюжет не містить. Попри те, що матеріал розміщений у випуску новин, сюжет не відповідає стандартам повноти та об’єктивності, яких має бути дотримано для цього жанру (стаття 6 Кодексу). У новині журналісти мають висвітлювати тему з різних боків, інформація має бути актуальною, суспільно важливою і достовірною, а коментарі сторін та експертів мають бути чітко відокремлені один від одного та від фактів. Натомість, у аналізованому сюжеті висвітлюється виключно позиція Юлії Тимошенко, яка до того ж не містить жодних конкретних пропозицій щодо вирішення озвученої проблеми.

Зважаючи на це, Комісія вважає, що проведення форуму стало лише штучним інформаційним приводом для привернення уваги глядачів та підвищення іміджу кандидатки в Президенти України Юлії Тимошенко. Сюжет містить ознаки «політичної джинси», зокрема просуває інтереси кандидатки, ретранслюючи озвучену нею популярну в суспільстві ідею щодо необхідності покращення системи охорони здоров’я, при цьому не аналізуючи жодних конкретних кроків, які необхідно здійснити для цієї мети. Таким чином, Комісія вважає, що зазначений матеріал містить ознаки політичної реклами та порушує вимоги статті 7 Кодексу етики українського журналіста щодо обов’язкового відокремлення інформаційних матеріалів від рекламних.

Оскільки озвучена у сюжеті позиція не містить жодної конкретики, Комісія не вважає доцільним аналізувати дотримання вимог статті 10 Кодексу щодо представлення різних точок зору у журналістському матеріалі.

Зважаючи на усе  вище наведене, Комісія вважає, що телеканал Інтер порушив вимоги статей 6 та 7 Кодексу етики українського журналіста та оголошує телеканалу дружнє попередження.

Комісія нагадує про важливість дотримання журналістами засад достовірності, повноти і точності, об’єктивності та неупередженого подання інформації щодо кандидатів на виборах та перебігу виборчого процесу, які визначені у статті 56-5 Закону України «Про вибори Президента України». Засоби масової інформації мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх партій - суб’єктів виборчого процесу та кандидатів на пост Президента України щодо подій, пов’язаних із виборами. Зважаючи на це, Комісія рекомендує журналістам в своїх матеріалах утримуватись від надання переваги в представленні позиції окремим кандидатам на виборах.

Комісія також наголошує на важливій ролі, яку відіграють засоби масової інформації в інформуванні виборців про кандидатів та перебіг виборчого процесу. Роль медіа не має зводитись виключно до «мікрофонів» для влади та політиків, журналісти повинні перевіряти обґрунтованість фактів та тверджень кандидатів, залучати незалежних експертів, які можуть дати об’єктивну та збалансовану оцінку фактам, подіям та позиціям політиків, для того, щоб захистити громадян від маніпуляцій та забезпечити отримання виборцями суспільно важливої інформації.

 

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

 

Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.


 

Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.