Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу
20 березня 2019 Вирішена
Звинувачується Інтернет-видання "Сьогодні"

Щодо публікацій у інтернет-виданні «Сьогодні» від 31 січня 2019 року

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Інтернет-видання "Сьогодні"
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #7

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо публікацій у інтернет-виданні «Сьогодні»

від 31 січня 2019 року

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на публікацію, розміщену на сайті «Сьогодні» - Кондитерська корпорація збудувала житло для військовоcлужбовців від 31 січня 2019 року

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

У публікації описується діяльність корпорації ROSHEN щодо забезпечення житлом військових. Оскільки Roshen асоціюється із Петром Порошенко, публікація також додає йому позитивного іміджу. Текст може містити ознаки замовності (реклами), оскільки вся публікація спрямована виключно на висвітлення діяльності корпорації, єдиним джерелом інформації є власне сама компанія, жодних даних про перевірку фактів у публікації не зазначено. Новина маркована рубрикою “новини компаній”, а не “реклама” і подана в загальному потоці новин. Що може свідчити про порушення статті 7 (відокремлення реклами від новин) Кодексу етики українського журналіста.

Комісія звернулась до інтернет-видання для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, проте жодної відповіді не отримала.

Висновки Комісії

Розглянувши наведену публікацію, Комісія бажає відзначити таке:

Комісія вважає, що інтернет-видання «Сьогодні» порушило вимоги статті 7 Кодексу етики українського журналіста щодо обов’язку відокремлення реклами від інформаційних та аналітичних матеріалів. Публікація маркована як «новини компаній» і розміщена у розділі сайту «Новини України», хоча по суті має рекламний характер.

Так, публікація повністю присвячена тому, що корпорація ROSHEN збудувала та передала Головному квартирно-експлуатаційному управлінню Збройних Сил України двоповерховий будинок для сімей військовослужбовців, яких передислокували із Криму у 2014-му. Єдиним джерелом інформації для новини є відомості від компанії. Окрім коментаря директора з розвитку соціальних проектів корпорації ROSHEN щодо допомоги армії, сюжет містить лише коментар військовослужбовця, який проживає у побудованому корпорацією будинку і відзначає зручність розташування: "До роботи поруч буквально кілька метрів. Тому ми і вдома майже постійно й водночас для виконання бойового завдання ми завжди на роботі. Можемо прийти додому відігрітися, виконати домашнє завдання з дітьми".

У публікації зазначено, що “аналогічний будинок корпорація ROSHEN збудує в цьому році в Калинівці, у Вінницькій області”. Водночас, публікація не містить посилання на джерело такої інформації, що може свідчити про те, що вона не перевірялась журналістами.

Завершується публікація посиланням на повідомлення у виданні “Українські новини” із твердженням: “Відомо, що компанія ROSHEN неодноразово надавала допомогу військовим, зокрема в рамках благодійного проекту Nodus корпорація ROSHEN подбала про те, щоб тяжкопоранені українські бійці одержали повноцінне і ефективне лікування та реабілітацію”.  Власне, публікація “Українських новин”, на яку здійснено посилання, повністю дублює новину сайту “Сьогодні”, включно з фото, яке використовується для ілюстрації статті.

Таким чином, публікація очевидно спрямована на підвищення обізнаності читачів із благодійною діяльністю корпорації ROSHEN. Хоча у ній і не має безпосереднього просування певних товарів чи послуг, подібне позитивне висвітлення забезпечує підтримку соціального рейтингу та впізнаваності компанії, тобто рекламує компанію.

Варто також взяти до уваги, що діяльність корпорації тісно асоціюється з чинним Президентом та кандидатом на виборах Петром Порошенком. Таким чином, подібна публікація може також сприяти підвищенню підтримки цього кандидата.

Таким чином, інтернет-видання допустило неналежне маркування рекламного матеріалу, що суперечить статті 7 Кодексу етики українського журналіста.

Комісія оголошує інтернет-виданню «Сьогодні» дружнє попередження.

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

 
Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.