Стартує моніторинг висвітлення місцевих виборів у медіа коаліцією ГО за підтримки спільного проєкту ЄС та Ради Європи

7 вересня 2020 року розпочинається моніторинг висвітлення у медіа місцевих виборів в Україні 2020 року за підтримки Проєкту «ЄС та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні». Моніторинг проводитиме коаліція громадських організацій, що включає «Комісію журналістської етики», «Платформу прав людини», «Український інститут медіа та комунікації», «StopFake» (Україна) та «Асоціацію «Жінки в медіа».

 

Метою моніторингу є інформування громадськості про поведінку ЗМІ під час виборчої кампанії і стимулювання дискусії щодо об'єктивності та якості їх роботи з висвітлення виборчих перегонів та сприяння їх дотриманню міжнародних стандартів та кращих практик щодо свободи вираження поглядів та незалежності медіа. Окрім того, результати моніторингу сприятимуть більш чесному та неупередженому висвітленню виборчого процесу в Україні загалом, а також важливим змінам й поліпшенню висвітлення майбутніх виборів.

 

«Цей моніторинг надасть медіа, політичним кандидатам, міжнародній спільноті та громадянам критерії для оцінювання справедливості висвітлення виборчого процесу на місцевому рівні у конкретних регіонах, а також підтримає громадянське суспільство в проведенні професійного спостереження за висвітленням виборів у медіа за рекомендаціями Ради Європи й іншими міжнародними стандартами щодо висвітлення виборчого процесу», - зауважила Галина Смірнова, керівниця проєкту «ЄС та Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні». 

 

Під час моніторингу, який охоплюватиме період з 5 вересня до 25 жовтня, 20 фахівців та фахівчинь з моніторингу та 5 експертів та експерток будуть аналізувати контент місцевих суспільно-політичних онлайн-медіа з найширшою аудиторією у 12 регіонах України, серед яких Закарпатська, Рівненська, Чернівецька, Львівська, Волинська, Чернігівська, Сумська, Житомирська, Вінницька, Київська області та  підконтрольні Україні території Донецької та Луганської областей.

 

«На відміну від президентської та парламентської кампанії у 2019 році цьогорічний моніторинг охопить майже половину областей України, і тому ми очікуємо надзвичайно цікавих результатів. Адже кожна область унікальна, має свої політичні та медіаособливості, свій контекст, в якому проходить виборча кампанія. Ми зможемо порівняти, як висвітлюють вибори онлайн-медіа в різних регіонах, де є найбільше порушень, а де журналісти сумлінно дотримуються професійних стандартів та етики, і на скільки вони збалансовано представляють усіх учасників виборчого процесу.» – зазначила Діана Дуцик, виконавча директорка ГО «Український інститут медіа та комунікації».

 

Експерти моніторитимуть місцеві онлайн-медіа, Фейсбук-сторінки парламентських партій та їх лідерів на центральному рівні, сторінки ключових кандидатів на посади мерів в обласних центрах, сторінки регіональних представництв п’яти найбільш популярних партій на місцевому рівні.

 

«Соцмережі зараз складають впливову частину медіаландшафту і є одним з основних джерел інформації для виборців. Це складна екосистема, яка містить безліч аспектів. Ми зосередилися на соцмережі Facebook, оскільки вона, згідно з дослідженнями, має суттєвий вплив на політичні процеси в Україні, а відтак - на офіційній комунікації п'яти найрейтинговіших партій у кожному з регіонів та трьох найрейтинговіших потенційних кандидатах у міські голови. Моніторинг їхніх Facebook-сторінок дозволить зрозуміти, наскільки відповідально суб'єкти виборчого процесу використовують соціальні мережі, побачити різницю як між регіонами, так і між окремими політичними силами. Також ми проаналізуємо сторінки 10 найрейтинговіших партій та їхніх лідерів на всеукраїнському рівні. Також команда моніторингу відстежуватиме ознаки зовнішнього російського впливу як у медіа, так і на Facebook-сторінках, що будуть підлягати моніторингу»,  зауважила Ольга Юркова, співзасновниця “StopFake”.

 

«Вплив Інтернету на різні сфери суспільного життя, як і кількість користувачів, збільшується з кожним роком. Так, за даними Держслужби статистики станом на 1 січня 2020 в Україні було 28 мільйонів 787 тисяч користувачів Інтернету, з яких фізичних осіб – 25 мільйонів 683 тисячі. Глобальні показники, за даними звіту Digital 2020 такі: Інтернет використовують понад 4,5 мільярда людей, тоді як кількість користувачів соціальних мереж перетнула позначку в 3,8 мільярда. Додатково цей процес переходу з оффлайну в онлайн цілих сегментів нашого повсякденного життя прискорила пандемія covid-19. Отже, і наші місцеві вибори 2020 пройдуть в умовах значно більшого впливу Інтернету, навіть у порівнянні з кампаніями минулого року. Саме тому фокус нашого дослідження зосереджено на онлайн-медіа та соціальних мережах», – наголосив Олександр Бурмагін, виконавчий директор ГО «Платформа прав людини».

 

Моніторинг включатиме як кількісний, так і якісний аналіз. Під час кількісного аналізу увага буде зосереджена на обсязі площі, виділеної певним політичним суб’єктам, а також на тоні, у якому цих суб’єктів висвітлено – позитивно, нейтрально чи негативно. Увага також надаватиметься тематичній структурі новин.

 

Якісний аналіз використовуватимуть для оцінки роботи медіа відповідно до таких характеристик, як етичні чи професійні стандарти, які не можна виміряти кількісно. Зокрема, експерти аналізуватимуть вибір питань, замовчування певної інформації, використання службового становища, позиціювання подій, провокативну лексика тощо. Окрім цього, фахівці оцінюватимуть роботу медіа відповідно до принципів і стандартів, закріплених у Кодексі етики українського журналіста. Аналізуватимуть гендерні аспекти та виявлятимуть порушення законодавства у частині висвітлення виборів.

 

«Наш медіамоніторинг набуває надзвичайної актуальності через гендерний аналіз у зв’язку із запровадженням гендерного мінімуму в партійних списках на рівні 40%. Це означає, що у кожній п’ятірці партійного виборчого списку має бути щонайменше двоє кандидатів кожної статі. Чи побільшає у зв’язку з цим якісного висвітлення в медіа і соцмережах участі жінок в політичних перегонах місцевих виборів, покажуть результати моніторингу», - розповіла Єлизавета Кузьменко, координаторка моніторингу, голова ГО “Асоціація “Жінки в медіа”.

 

Експерти моніторингу наголошують, що мета моніторингу – це не лише критика, але й допомога місцевим медіа у підвищенні якості їхнього контенту.

 

За результатами моніторингу фахівці опублікують два проміжні та фінальний звіт із ключовими висновками та порадами.

 

Також нагадуємо, що для журналістів та редакцій доступний практичний порадник «Висвітлення виборів в Україні» (https://bit.ly/3a63gDI), який містить корисний інструментарій для покращення якості матеріалів під час виборчих кампаній. Порадник підготовлено за результатами проведеного системного моніторингу висвітлення  президентської виборчої кампанії в Україні у медіа з січня до квітня 2019 року.

 

Довідкова інформація: Проєкт «Європейський Союз і Рада Європи працюють разом для підтримки свободи медіа в Україні» має на меті зміцнити роль медіа, їхню свободу та безпеку, а також суспільне мовлення як інструментів для досягнення консенсусу в українському суспільстві. Проєкт фінансується Європейським Союзом та Радою Європи.

 

Слідкуйте за новинами Проєкту на Facebook https://www.facebook.com/CoEUPSIS/

Коментарі

Розділ веб-сайту створено в рамках гранту, наданого ВГО «Комісія з журналістської етики» проектами Ради Європи «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» та «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.