Розпочався незалежний моніторинг висвітлення в медіа президентської кампанії в Україні 23 січня 2019

Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу

У середу, 23 січня, о 14:00 в ІА «Укрінформ» відбулася прес-конференція коаліції громадських організацій «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake» за підтримки проектів Ради Європи* щодо початку незалежного моніторингу висвітлення в медіа президентських перегонів в Україні.

З огляду на те, що у 2019 році в Україні відбудуться вибори Президента та народних депутатів України, вкрай важливо забезпечити організацію і проведення чесних та прозорих виборів, а також забезпечити можливість для громадян зробити поінформований та усвідомлений вибір. Невід’ємною складовою будь-якого виборчого процесу є інформування виборців про виборчий процес та процедури, кандидатів та партії, перебіг виборчої кампанії, а також здійснення контролю як уповноваженими державними органами, так і громадськістю за дотриманням правил передвиборної агітації.

Відкриваючи прес-конференцію, Андрій Куликов, голова ГО «Комісія журналістської етики», зазначив: «Спостерігати за виборами можуть багато хто. Повідомляти про вибори широко,  чесно і неупереджено здатні насамперед засоби масової інформації. Проте і за ними,  за нами потрібне спостереження. Так певніше».

Саме для моніторингу дотримання положень чинного виборчого законодавства України, а також журналістських стандартів і стандартів висвітлення виборчого процесу у засобах масової інформації (ЗМІ) та соціальних мережах експерти Ради Європи розробили відповідну методологію. Цю методологію можуть застосовувати громадські організації, які здійснюють або хочуть здійснювати моніторинг ЗМІ та соцмереж під час виборчого процесу. Очікується, що результати моніторингу також сприятимуть розвитку саморегулювання у журналістській спільноті, на чому наголосив Расто Кужель, міжнародний експерт Ради Європи, зазначивши: «Основною метою нашого моніторингу є інформування громадськості про поведінку ЗМІ та соціальних мереж під час виборчої кампанії і  стимулювання дискусії щодо об'єктивності та якості їх роботи з висвітлення виборчих перегонів. Я дійсно сподіваюся, що наш моніторинг забезпечить корисний і конструктивний зворотній зв’язок для журналістів, які розуміють важливість цих виборів і свою важливу роль у цьому процесі».

Медіа-юрист, виконавчий директор ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін наголосив, що 2019-й виборчий рік є надважливим для України: «Результати волевиявлення можуть змінити курс, вектор, програму нашого життя щонайменше на найближчі 5 років. І роль ЗМІ в цих процесах – одна з ключових. Чому? Все просто. В умовах глибокої недовіри до політичного бомонду їх відрив між собою коливається в межах статистичної похибки і загалом у межах 10-15%. Явних фаворитів немає і боротьба триває за кожен відсоток, і цього не приховують штаби основних конкурентів. Тому правильно скоординований «вплив», редакційна політика основних всеукраїнських та регіональних медіа можуть схилити чашу терезів на той чи інший бік – зокрема, цивілізаційний. Без перебільшення на сьогодні від рівня професійності та етичності ЗМІ у виборчому процесі багато в чому залежать результати дня виборів».

Ольга Юркова, медіа-експертка, співзасновниця «StopFake», наголосила: «Соціальні медіа стають усе більш потужним інструментом для нарощування політичного впливу. Тому ми відстежуватимемо їхню роль на виборах президента. Спробуємо з'ясувати, якою мірою кандидати використовують соціальні мережі, як взаємодіють там із виборцями, як застосовують платну рекламу, на яких темах будують свою комунікацію з виборцями.

Також під час моніторингу ми окремо звернемо увагу на появу наративів або «меседжів» російської пропаганди в українських медіа, зокрема, у риториці найрейтинговіших кандидатів і лідерів думок. Серед таких наративів – дискредитація української церкви, змалювання України як «країни-банкрута», територіальний розпад України тощо. Сподіваємося, що це стане корисним і для медіа, і для кандидатів, аби навести «збільшувальне скло» на  смисли, які вони транслюють».

Починаючи з січня 2019 року, використовуючи згадану вище методологію, команда незалежних спеціалістів з моніторингу проводить кількісний і якісний аналіз медіависвітлення президентських перегонів низкою загальнонаціональних телеканалів, онлайн ЗМІ та в соціальних мережах. За результатами моніторингу будуть підготовлені проміжні і фінальний звіти, які будуть представлені публічно. 

 

*Моніторинг проводиться коаліцією громадських організацій – «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake» за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.

 

Коментарі