Про розширення спектру тем і представлення різних соціальних груп під час висвітлення пандемії COVID-19 8 грудня 2020

Пандемії COVID-19 сьогодні присвячено значну частину матеріалів в українських медіа. Суспільство потребує точної, оперативної, об’єктивної та повної інформації про ситуацію як у цілому, так і в окремих сферах життя. Разом із тим Комісія з журналістської етики відзначає: одна з головних проблем висвітлення пандемії – штучне звуження кола тем, людей і соціальних груп, представлених в українських медіа.  

1. Журналісти здебільшого зосереджуються на обмеженому переліку тем: наприклад, брак кисню й медикаментів у лікарнях чи вплив карантину на бізнес. Ці теми хоча й важливі для висвітлення, проте не складають широкої картини і звужують обсяг інформації, яка надходить до аудиторії.

2. Журналісти надають перевагу новинам, створеним на основі пресрелізів, заяв посадовців чи лідерів думки. Позиції та історії звичайних людей, на яких вплинула пандемія, подаються в непропорційно меншому обсязі, а деякі соціальні групи взагалі не представлені в матеріалах.

3. Думки експертів, у тому числі місцевих медиків чи науковців, зустрічаються рідко, так само як і розповіді про тих, хто працює над подоланням COVID-19 або продовжує свою роботу в умовах пандемії. 

4. Заголовки та тональність матеріалів відзначаються сенсаційністю, а емоційна складова часто заміняє цифри й аргументи. Значна частина матеріалів являє собою копіювання дописів у соціальних мережах, при цьому відсутня бодай мінімальна перевірка викладених фактів. Журналісти займаються залякуванням аудиторії, а не інформуванням; переважають матеріали з негативною тональністю, які не містять пропозицій вирішення ситуації.

У кризові для суспільства періоди – такі, як пандемія COVID-19, - місія журналістів полягає в тому, щоб фокусувати увагу не лише на тих темах, які лежать на поверхні, і не лише на тих висловлюваннях, які лунають найгучніше. Робота журналіста повинна охоплювати всі сфери життя і надавати слово тим, хто не має іншої можливості бути почутим. Тільки завдяки чесній і повній картині читачі, глядачі, слухачі зможуть приймати усвідомлені рішення щодо свого здоров’я чи здоров’я своїх близьких, а суспільство вийде із цієї кризи сильнішим і згуртованішим.

Виходячи з цих позицій, Комісія з журналістської етики підготувала рекомендації, спрямовані на всебічне, повноцінне висвітлення життя людей під час пандемії COVID-19.

1. Будьте проактивними, шукайте власні інформаційні приводи і теми, а не чекайте на прес-релізи та заяви офіційних осіб. Піддавайте перевірці заяви посадовців, аналізуйте, які власні інтереси у цій ситуації вони захищають, і не перетворюйте свої медіа на майданчики для просування інтересів чиновників, політиків, бізнесменів та інших зацікавлених осіб.

2. Показуйте не лише проблеми, а й людей у кризових обставинах. Давайте вашій аудиторії більше історій про людей, які допомагають долати пандемію: медиків, волонтерів, соціальних працівників. Розповідайте про різні аспекти життя людей під час пандемії.

3.  Подавайте не лише кількість жертв пандемії – розповідайте про людей, які померли внаслідок захворювання. Виявляйте емпатію та повагу до почуттів родичів і близьких, не концентруйтеся лише на хворобі, а дізнайтеся про те, якою була ця людина. Досвід інших країн свідчить, що такі розповіді журналістів підтримують спільноту і допомагають переживати спільне горе.

4. Звертайте увагу на те, чи представлені у ваших медіа соціально вразливі групи: люди з інвалідністю, сім’ї у складних життєвих обставинах, трудові мігранти, біженці та шукачі притулку, сільські жінки, споживачі наркотиків, бездомні та інші. Розповідайте, як переживають пандемію різні люди, в залежності від віку, місця проживання, рівня доходу.

5. Розповідайте про життя людей у місцях з обмеженим доступом – місцях ув’язнення, інтернатах для літніх людей, дитячих будинках. Складність доступу до тих чи інших джерел, місць і співрозмовників не виправдовує тематичні прогалини у висвітленні пандемії. Так само, як відсутність гострих журналістських запитань до посадовців не може виправдовуватися онлайн-форматом пресконференцій.

6. Під час висвітлення будь-якої теми, пов’язаної з пандемією, забезпечуйте максимально широке представлення поглядів «за» і «проти». Уникайте матеріалів, де подано лише одну позицію, та чітко відокремлюйте цитати від позиції автора.

7. Зависокий градус негативу в матеріалах про COVID-19 призводить до того, що аудиторія звикає до поганих новин і вже не реагує на них. Повідомляйте не лише про негативні аспекти життя під час пандемії, а й про приклади чуйності, допомоги, згуртування тощо.

8. Звертайтеся до людей не позиції експерта, який повчає і залякує, а з позиції доброзичливого співрозмовника. Залучайте вашу аудиторію до створення контенту, заохочуйте читачів, глядачів, слухачів ділитися власним досвідом і думками.

9. Комісія з журналістської етики нагадує про необхідність збереження персональних даних людей під час висвітлення тем, пов’язаних із пандемією. Оприлюднення інформації, пов’язаної з медичними діагнозами та іншими аспектами приватного життя повинне відбуватися за згодою особи або її законних представників.

 

Рекомендації підготовлено у рамках проєкту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США

Коментарі