Міжнародний фонд “Відродження” закликає медійну спільноту дати оцінку медіапродуктам телеканалу ZIK 28 лютого 2020

Комісія з журналістської етики розгляне це звернення як скаргу та винесе своє рішення на предмет дотримання журналістської етики телеканалом ZIK.

Комісія публікує повне звернення Міжнародного фонду "Відродження"

Сьогодні, 28 лютого 2020 р. на телеканалі ZIK проходить телемарафон “Тхне Соросом”. Вже у анонсі марафону співробітники телеканалу протягом всього дня обговорювали «мережу фанатів американських грошенят Сороса», які «захопили Україну». Телеканал ZIK стверджує, що «Джордж Сорос вирішив привласнити … цілі країни» і «особливо успішно він зайшов в Україну».

Ми вважаємо, що зміст телемарафону перенасичений неправдивою інформацією, маніпуляціями та мовою ворожнечі. Під виглядом фактів, глядачам пропонують пропагандистські наративи, що раніше використовувались у авторитарних країнах і які були багаторазово спростовані. Часто ці наративи є взаємозаперечними. 

Це вже п’ятий зафіксований цього року випадок появи на телеканалі ZIK дискредитаційних матеріалів, що містять неправдиву інформацію, маніпуляції та мову ворожнечі щодо Фонду та Джорджа Сороса (попередні матеріали – 1, 2, 3, 4). 

Водночас, в самому змісті медіапродуктів “телемарафону” ми бачимо не тільки виклик, але і можливість ще раз привернути увагу суспільства до питань відповідальності та етики у взаєминах між суспільством і тими, хто претендує на роль чесних медіа. Цей випадок надає значний матеріал для експертного аналізу та навчання. Чим відрізняються журналістика і пропаганда? Як чужі наративи та мова ненависті “вкидаються” в український інформаційний простір? Як працює підміна понять? Чому розпалювання ворожнечі та свобода слова – несумісні поняття?

Ми закликаємо українських медіаекспертів, журналістів, юристів, зокрема, членів Незалежної медійної ради, Комісії з журналістської етики, Медіаруху та інших фахових спільнот уважно подивитися телемарафон ZIK “Тхне Соросом” і допомогти українському суспільству нарешті розібратися:

  • Чи можна медійні продукти, які випускає телеканал ZIK, вважати журналістикою відповідно до стандартів професії?
  • Чиї наративи поширюють журналісти телеканалу ZIK, звідки вони походять?
  • Чи присутні в ефірі телеканалу ZIK ознаки мови ворожнечі, неправдивої інформації та маніпулювання суспільною свідомістю?
  • Які уроки і висновки має винести українська медіа-спільнота і суспільство загалом після перегляду таких “продуктів” як телемарафон “Тхне Соросом”?

Міжнародний фонд «Відродження» поважає свободу слова і протягом останніх 30 років залишається одним з рушіїв її розвитку та захисту в Україні. Проте ми переконані, що між свободою медіа і свідомим маніпулюванням, поширенням дезінформації та мови ворожнечі є істотна різниця, яку демократичне суспільство не повинне ігнорувати.

Коментарі