Аналітика та рекомендації за результатами дискусії «Яким буде майбутнє професійної журналістики?» 11 березня 2021

У лютому 2021 року Комісія з журналістської етики за підтримки Медійної програми Інтерньюз в Україні організувала дискусію з Олександром МАРТИНЕНКОМ, генеральним директором агентства «Інтерфакс-Україна».

У дискусії взяли участь в прямому ефірі понад 100 учасників та учасниць, з них на платформі Zoom  - 54 та ще понад 50 приєдналися до трансляції на сторінці Комісії в соціальній мережі Фейсбук. Понад  80% журналістів та редакторів були з регіональних ЗМІ.

Актуальність теми

Останнім часом рівень довіри до медіа знижується, інформаційний безлад, маніпуляції, дезінформація, засилля замовних матеріалів приводять не лише до того, що аудиторія дезорієнтована, але й до демотивації професійних журналістів. Багато хто з них не знаходять відповіді на сучасні виклики, не бачать перспектив у майбутньому, зв’язку між якістю своєї роботи та увагою і повагою до її результатів.

Тому КЖЕ вважає за необхідне не лише надавати практичні рекомендації для роботи над матеріалами, але й закликати до  осмислення та обговорення всіх проблем та пошуку адекватних рішень.

Особливо актуально це для регіональної журналістики, бо значення інформації, яку надають саме локальні та гіперлокальні медіа, важко переоцінити. Але  в регіонах не вистачає ані досвіду, ані авторитетних візіонерів, ані навички звертатися до подібних дискусій.

Анкетування зареєстрованих учасників

Перед дискусією КЖЕ провела опитування щодо бачення учасниками майбутнього професійної журналістики. Було опитано 123  учасники і отримані наступні результати:

З результатів можна побачити, що рівень довіри до професійних медіа  вже іноді нижчий, ніж до онлайн видань, що учасники впевнені, що аудиторія не здатна відрізняти новини від фейків та маніпуляцій, що старі моделі фінансування медіа поступаються новим.

Все це  потребує обговорення з залученням фахівців із значним досвідом роботи та власним баченням.

Вибір спікера

Олександр Мартиненко добре відомий в професійних колах, має величезний досвід роботи в інформаційній сфері, в тому числі як журналіст, організатор одного з впливових інформаційних агентств, прес-секретар другого президента України, член Національної ради з питань телебачення та радіомовлення. Йому притаманне глибоке розуміння  процесів, що відбуваються в нашій галузі. Тому його погляд на майбутнє журналістики, на виклики, що постають перед якісними медіа, можуть бути не просто цікавими, а й надати імпульс роздумам та ширшій дискусії.

Основні підтеми виступу Олександра Мартиненка

  • Які виклики існують сьогодні в інформаційному просторі? В чому складність ситуації для  аудиторії та редакцій?
  • Як стати необхідним, сучасним, заслужити довіру та сталість аудиторії?
  • Хто і скільки має платити за якісну журналістику?

Основні запитання, що ставили учасники дискусії

  • Яким чином відновити справжню, незаангажовану журналістику, яка не буде працювати на хазяїна?
  • Яким саме медіа можна сьогодні довіряти?
  • Як повернути репутацію медіа, яке схибило?
  • Єдиний напрям, який має майбутнє, це якісна експертна журналістика?
  • Чи треба рухатися в напрямку саморегуляції?
  • З якого віку треба говорити з дітьми про політику, телебачення та медіа?
  • Як журналістам реагувати на хейт?
  • Який механізм впливу на матеріали, що мімікрують під журналістику, але є  замовними? Чи варто створити списки «журналістів», що продукують подібний контент і, можливо, закривати їм шлях до професійної спільноти?
  • Як попередити професійне вигорання?
  • Ваша думка про НСЖУ та муніципальні медіа?

 

Основні поради та  рекомендації для регіональних журналістів:

  • Або ти висвітлюєш свою думку або те, що ти вважаєш думкою, або насправді ти намагаєшся донести до людей інформацію про світ, який їх оточує. Мені здається, що це різні професії. Друга – ближча до журналістики. Перша – ближча до релігії. 
  • Як заслужити довіру, стати необхідним, тим, кого читають? Це якщо ти намагаєшся передавати людям інформацію, пояснювати, що в вона означає і як ця інформація, ці новини чи матеріали впливають на життя кожної конкретної людини, це не дуже просто, тому, що ти створюєш продукт не який тобі хочеться, а який необхідний людям для їх роботи і життя.
  • Ми робимо сировину для прийняття рішень кожною окремою людиною, перш за все керівниками бізнесу, державних органів, кожною людиною для себе особисто. Це непросто, бо у нас немає привілею висловлювати яскраво власну точку зору, доводиться обмежувати себе у праві на самовираження задоволенням бути яскравим і легким, нам доводиться забувати про власні амбіції.
  • До нас є довіра – це головне, це те заради чого ми існуємо. Щоби заслужити довіру треба просто не брехати, не видавати бажане за дійсне і не бути каналом поширення пропаганди. Дуже важливо дійсно бути виваженим. І хоча для інформаційного агентства швидкість – це наш хліб, ми намагаємося поспішати виважено, тому, що швидкий фейк може дати тонну лайків, але ці лайки будуть безкоштовними і фейки унеможливлять те, щоби в майбутньому стати на ту дорогу, про яку я кажу, люди перестануть довіряти.
  • Саморегулювання – це мрія, до якої всім треба йти.
  • Люди готові платити за контент, який допомагає їм заробляти гроші, просто досягати успіху в реальному житті
  •  Весь продукт ми робимо для того, щоби людина зрозуміла, що буде завтра, післязавтра, за місяць, за пів року.
  • Треба задатися запитанням, чим я цим продуктом допомагаю людям? Вони шукають допомоги.
  • Помилки треба виправляти. Довіра втрачається дуже швидко.
  • Медіа мають справу з людьми, всі грані тонкі, але ми маємо це робити.

 

Коментарі