Заява Комісії з журналістської етики щодо діяльності ВГО «Журналісти проти корупції» 21 грудня 2017

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується ВГО «Журналісти проти корупції»
Подавач — Комісія з журналістської етики з власної ініціативи
Статті кодексу: #17
Рішення комісії 21 грудня 2017
Заява Комісії з журналістської етики

щодо діяльності ВГО «Журналісти проти корупції»

 

Протягом 2017 року у інформаційному просторі соціальної мережі Facebook набула поширення інформація щодо створення найбільшої в Україні інформаційної агенції ВГО «Журналісти проти корупції» (зокрема на сторінках у Facebook зазначеного об’єднання та його керівника Сергія Кота).

Зокрема, ВГО «Журналісти проти корупції» у мережі інтернет поширюється інформація про можливість приєднатися до зазначеного об’єднання, у тому числі і з метою отримання журналістського посвідчення та здійснення журналістської діяльності в рамках антикорупційної діяльності об’єднання. Для звичайного членства є необхідною умовою сплата 500 гривень вступного внеску та 1200 гривен членського внеску (по 100 гривень за кожен місяць), а у випадку бажання працювати журналістом на об’єднання – такі члени звільняються від сплати членських внесків та сплачують виключно 500 гривень вступного внеску. Проте на таких членів поширюється зобов’язання публікування на сайті об’єднання щонайменше однієї статті в місяць.

На офіційному веб-сайті об’єднання зазначено, що запрошуються до роботи журналістами усі небайдужі громадяни та зазначається, що «службове посвідчення журналіста» є для членів об’єднання дослівно «захистом та допомогою у активному житті».

Також зазначається, що після зарахування кандидатів журналістами до «Народної Інформаційної Агенції «Журналісти проти корупції», вони отримають:

  • службове посвідчення журналіста ІА «Журналісти проти корупції»;
  • цивільно-правовий договір;
  • наказ про призначення на посаду журналіста;
  • фірмовий бланк журналіста (для журналістських запитів);
  • наліпку «ПРЕСА» на лобове скло автомобіля;
  • візитівки журналіста.

Крім цього, на веб-сайті об’єднання у якості мотивації до членства описується також отримання:

  • імунітету журналіста та захист прав за статтею 171 Кримінального кодексу України;
  • інформаційного майданчику для публікацій;
  • підтримку проектів командою однодумців;
  • захисту та допомоги від юристів ВГО «Журналісти проти корупції»;
  • спеціалізованих консультацій від партнерів;
  • інформаційної допомоги від партнера «You Control»;
  • допомоги в акредитації до органів усіх гілок влади;
  • технічної допомоги у журналістських розслідуваннях;
  • допомоги у оформленні дозволу на зброю;
  • допомоги в оформленні грантових проектів;
  • отримання досвіду у ремеслі та рецензії на проходження практики;
  • фінансової винагороди за активну діяльність у журналістських розслідуваннях;
  • підписки на розсилки новин, анонсів та запрошення до планових заходів.

Варто зауважити, що свідоцтво про державну реєстрацію інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності та свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації були отримані ВГО «Журналісти проти корупції» тільки 11 та 6 жовтня 2017 року, відповідно, про що зазначається на веб-сайті об’єднання pero.org.ua. Відповідно до відповіді Міністерства юстиції України на інформаційний запит, станом на 15 вересня 2017 року в Україні не було зареєстровано інформаційного агентства як суб’єкта інформаційної діяльності – Всеукраїнське громадське об’єднання «Журналісти проти корупції», а також зазначене об’єднання не було засновником жодного друкованого засобу масової інформації. З цієї причини є підстави вважати, що попередньо (до 6 жовтня 2017 року) видані «службові посвідчення» особам, що проявили бажання стати членами ВГО та сплатити вступні внески, не мали під собою юридичного підґрунтя, що опосередковано може вказувати на можливість зловживань у цьому питанні.

Комісія з журналістської етики у жодному разі не береться поза своєї компетенції робити висновки та досліджувати питання податкової прозорості та фінансової діяльності ВГО «Журналісти проти корупції» в рамках надання вказаних послуг та преференцій для своїх членів. Також Комісія жодним чином не заперечує право на свободу об’єднань та можливість реалізації діяльності з захисту, об’єднання та навчання для журналістів будь-якими організаціями та об’єднаннями.

Проте Комісія не може залишатися осторонь питання можливого зловживання видачою службових посвідчень, як за умови наявності дійсного свідоцтва про реєстрацію інформаційного агентства чи друкованого ЗМІ, так і тим паче, за якого відсутності, якщо мова йде про здійснення таких дій виключно з метою надання певних юридичних переваг тим чи іншим особам за гроші.

Зокрема, такого стосується гарантування отримання «імунітету журналіста» та захисту прав за відповідними статтями Кримінального кодексу України  та здійснення об’єднанням допомоги у питаннях оформлення дозволів на зброю, та інше. Варто відмітити, що наявність службового журналістського посвідчення, виданого, зареєстрованим у відповідному до вимог законодавства порядку, інформаційним агентством не передбачає жодних «імунітетів», та і сам Кримінальний кодекс України, по своїй суті, також загалом не передбачає жодних «імунітетів», а виключно захищає законну професійну журналістську діяльність від неправомірних посягань та правопорушень. Оперування такого роду термінологією може створювати хибну думку щодо кримінально-правових гарантій журналістської діяльності в Україні та захисту свободи слова, і як наслідок у певній мірі дискредитувати важливість такого захисту кримінальним законодавством та його реалізацію. Що стосується допомоги в оформленні дозволів на зброю, то до відома журналістів варто відзначити, що згідно з відповідними наказами профільного міністерства має місце чіткий перелік умов та вимог для отримання дозволів на володіння зброєю – щодо порядку отримання таких дозволів є доречним отримати консультації у відповідних підрозділах дозвільної системи МВС України та профільних громадських організацій. Якщо ж у даному випадку мова йде про специфічні дозволи, що можуть бути отримані виключно журналістами – а саме дозволи на володіння пристроями для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, - то є важливим зауважити про неможливість та небезпечність отримання службових посвідчень журналіста виключно з метою отримання юридичних підстав для оформлення відповідного дозволу.

Особливо актуально питання отримання «журналістського статусу» постає напередодні передвибочої гонки та самих виборів, оскільки наявність журналістського посвідчення також дає низку прав в рамках виборчого процесу.

У цьому ключі, Комісія з журналістської етики вважає за необхідне відзначити важливість унеможливлення дискредитації журналістської професії в Україні шляхом здійснення будь-якого роду дій, що ставлять на меті отримання службової посвідки журналіста виключно з метою отримання низки преференцій та переваг як у юридичному, так і інших аспектах, оскільки: по-перше, не всі можливі переваги є можливим безобмежно реалізувати; по-друге, такого роду використання прав і свобод визначених для осіб, що насправді  не здійснюють законну професійну журналістську діяльність, дискредитує професію журналіста та унеможливлює подальший захист законних прав і свобод.

Комісія з журналістської етики рекомендує журналістам та об’єднанням не зловживати правами та свободами, для уможливлення їх ефективного застосування у випадках дійсного порушення права на свободу слова. Також Комісія рекомендує усім медіа та журналістським об’єднанням відповідально ставитися до видачі службових посвідчень, що гарантують певні права та обов’язки для журналістів, а останніх просить відповідально ставитися до реалізації таких прав.

Реалізація захисту свої прав у чинному правовому полі дозволить якнайшвидше забезпечити гідну практику застосування правоохоронними органами відповідних кримінально-правових гарантій та убезпечить від додаткових обтяжень та обов’язків у питанні визначення наявності статусу журналіста.

У зв’язку з усім вищевказаним, Комісія приймає рішення про опублікування заяви  про розгляд зазначеної ситуації та зазначених в рамках розгляду рекомендацій та думок з цього приводу на своєму офіційному веб-сайті.

Комісія рекомендує вступникам у такі громадські організації насамперед поцікавитись і перевірити, чи ті громадські організації зареєстровані в установленому законом порядку, чи мають вони право видавати посвідчення, які саме посвідчення, для уникнення потенційних порушень прав журналістів та введення в оману щодо свого статусу та обсягу правових гарантій.

Голова Комісії                                                                                                                        Андрій Куликов

 

 

Протягом 2017 року у інформаційному просторі соціальної мережі Facebook набула поширення інформація щодо створення найбільшої в Україні інформаційної агенції ВГО «Журналісти проти корупції» (зокрема на сторінках у Facebook зазначеного об’єднання та його керівника Сергія Кота).

Зокрема, ВГО «Журналісти проти корупції» у мережі інтернет поширюється інформація про можливість приєднатися до зазначеного об’єднання, у тому числі і з метою отримання журналістського посвідчення та здійснення журналістської діяльності в рамках антикорупційної діяльності об’єднання. Для звичайного членства є необхідною умовою сплата 500 гривень вступного внеску та 1200 гривен членського внеску (по 100 гривень за кожен місяць), а у випадку бажання працювати журналістом на об’єднання – такі члени звільняються від сплати членських внесків та сплачують виключно 500 гривень вступного внеску. Проте на таких членів поширюється зобов’язання публікування на сайті об’єднання щонайменше однієї статті в місяць.

На офіційному веб-сайті об’єднання зазначено, що запрошуються до роботи журналістами усі небайдужі громадяни та зазначається, що «службове посвідчення журналіста» є для членів об’єднання дослівно «захистом та допомогою у активному житті». 

Проте Комісія не може залишатися осторонь питання можливого зловживання видачою службових посвідчень, як за умови наявності дійсного свідоцтва про реєстрацію інформаційного агентства чи друкованого ЗМІ, так і тим паче, за якого відсутності, якщо мова йде про здійснення таких дій виключно з метою надання певних юридичних переваг тим чи іншим особам за гроші. 

Коментарі