Щодо сюжету телеканалу “Україна” від 16 січня 2019 року 18 березня 2019

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується ТРК "Україна"
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #2, #6, #7
Рішення комісії 18 березня 2019

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо сюжету телеканалу “Україна” від 16 січня 2019 року

Протягом січня-квітня 2019 року Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр., здійснює Незалежний моніторинг президентських виборів в Україні.

За результатами моніторингу 14 січня – 3 лютого 2019 року, на розгляд Комісії з журналістської етики для надання оцінки щодо дотримання вимог Кодексу етики українського журналіста у висвітленні виборчого процесу на ТРК «Україна», було подано сюжет від 16 січня 2019 року під назвою «Бориспільська громада збудувала новий навчальний заклад за гроші місцевого бюджету».

У сюжеті про відкриття ліцею, що побудований на кошти із місцевого бюджет, зроблено акцент на виступі Петра Порошенка: половину сюжету відведено на пряму мову Президента. При цьому, сам виступ Петра Порошенка ніяк не стосувався ліцею, а присвячений темі децентралізації. У сюжеті не подані думки керівників ліцею, батьків дітей, які будуть там навчатися тощо.

У скарзі йдеться про можливі порушення статей 2 та 7 Кодексу етики українського журналіста.

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, однак не отримала жодної відповіді.

Відповідно до Положення про Комісію з журналістської етики, Комісія виносить рішення, спираючись на норми законодавства України, статтю 19 Загальної декларації прав людини 1948-го року, статтю 10 Конвенції про захист прав людини і основних свобод 1950-го року, статтю 34 Конституції України від 1996-го року тощо, та застосовуючи до конкретних ситуацій Кодекс етики українського журналіста.

Відповідне національне законодавство та етичні стандарти

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 2. Служіння інтересам влади чи засновників, а не суспільства, є порушенням етики журналіста.

Стаття 7. Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією.

Висновки Комісії

Комісія зауважує, що на момент виходу сюжету, що є предметом розгляду, Петро Порошенко ще не був зареєстрованим кандидатом на виборах президента України. Таким чином, Комісія не здійснюватиме оцінку відповідності сюжету вимогам виборчого законодавства.

Водночас, зважаючи на те, що Петро Порошенко є чинним Президентом України, Комісія здійснить оцінку щодо можливого порушення вимог Кодексу етики українського журналіста щодо заборони служіння інтересам влади (стаття 2 Кодексу), відокремлення реклами від інформаційних матеріалів (стаття 7 Кодексу) та забезпечення права громадян на повну та об’єктивну інформацію про факти та події.

Сюжет має назву «Бориспільська громада збудувала новий навчальний заклад за гроші місцевого бюджету», проте окрім інформації, зазначеної у заголовку, жодних інших додаткових фактів щодо збудованого ліцею в сюжеті практично не наведено. Більше того, акцент у матеріалі зроблено на візиті Петра Порошенка. Зазначається, що Президент також відвідав місцевий храм.

Загалом сюжет триває 56 секунд, з яких понад 40 секунд матеріал супроводжується зображенням візиту Президента, з них понад 20 секунд – пряма мова президента щодо реформи децентралізації. Завершується сюжет словами Петра Порошенка: «Місцева влада має відповідати, а якщо не відповість – Президент допоможе».

Комісія вважає, що в аналізованому сюжеті будівництво ліцею за кошти місцевої громади використано лише як інформаційний привід для підвищення іміджу Президента України на фоні повідомлення про приклад успішної реалізації реформи децентралізації. Важливість такого інформаційного приводу була штучно підсилена саме присутністю Президента України.

Комісія вважає, що сюжет містить ознаки політичної джинси, що була спрямована на підвищення рівня підтримки Президента України. При цьому, зазначений матеріал не був відокремленим від інших інформаційних матеріалів. Таким чином, сюжет ТРК Україна, порушує вимоги статей 2 та 7 Кодексу етики українського журналіста через наявні ознаки служіння інтересам влади та поширення політичної реклами без відповідного маркування.

Зважаючи на порушення, Комісія виносить ТРК “Україна” дружнє попередження.

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

 

Телеканал використовує соціальні теми для піару Петра Порошенка. Наприклад, у сюжеті новин за 16 січня про відкриття ліцею (побудований на кошти із місцевого бюджету) зроблений акцент на виступі Петра Порошенка. Зокрема, 47 секунд із 1 хв сюжету відведено на пряму мову Петра Порошенка. При цьому, сам виступ Петра Порошенка ніяк не стосувався самого ліцею, а присвячений темі децентралізації. Сюжет незбалансований, не подані думки керівників ліцею, батьків дітей, які будуть там навчатися, незалежних експертів.


 

Коментарі