Щодо скарги на замовні публікації проти сім’ї Борисенко 22 травня 2019

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується газета «Вісті» та Oboz.tv
Подавач — Борисенко Леонід Григорович, Борисенко Станіслава Ярославівна та Вергун Георгій Семенович
Статті кодексу: #6, #9, #10, #0
Рішення комісії 22 травня 2019

До Комісії з журналістської етики 4 жовтня 2018 року звернулися Борисенко Леонід Григорович, Борисенко Станіслава Ярославівна та Вергун Георгій Семенович з скаргою на публікацію -  «Як отримати $130 тис та заради власної примхи заважати розвитку Борисполя» у газеті «Вісті» від 7 червня 2018 року, а також на телевізійний сюжет під назвою «Мешканець Борисполя використовує матір для шантажу будівельників», який було продемонстровано 13 червня 2018 року в ефірі Oboz.tv. На думку скаржників, вказані журналістські матеріали за своїм змістом є упередженими, неправдивими та образливими для їх сім’ї та містять ознаки замовності.

Комісія звернулась до вказаних засобів масової інформації для отримання їх коментарів щодо суті скарги. Редакція Oboz.tv відповіді не надала. Редакція щотижневика “Вісті” у свій відповіді наголосила, що ними не було порушено жодних етичних чи журналістських норм стосовно скаржників, публікація не містить образливих чи неправдивих тверджень. Усі аргументи скаржника, на думку редакції, є безпідставними й такими, що не відповідають дійсності.

Проаналізувавши зміст статті «Як отримати $130 тис та заради власної примхи заважати розвитку Борисполя», Комісія вважає, що вона порушує ключові стандарти журналістської діяльності, зокрема:

  • Статтю 6 Кодексу етики українського журналіста, яка передбачає, що повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіо матеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел. У даній публікації всі повідомлення ґрунтуються виключно на позиції представників забудовника та міської влади, яка підтримує будівництво. Зокрема у публікації наведено позиції керівника юридичної служби забудовника, почесного президента компанії «БМУ-53», що за сумісництвом є депутатом Бориспільської міської ради, заступника директора ТОВ «БМУ-53», директора генпідрядника ТОВ «Провідні технології будівництва» та заступника міського голови, що були висловлені під час відповідної прес-конференції. При цьому, з публікації зрозуміло, що жодних кроків для перевірки фактів, озвучених переліченими представниками, здійснено не було;

  • Статтю 9 Кодексу етики українського журналіста, яка передбачає, що неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення. Вся стаття побудована на звинуваченнях Леоніда Борисенка у шантажі, непорядності, перешкоджанні законному будівництву. Водночас, жодних інших доказів, крім, власне, тверджень представників забудовника в статті не наведено;

  • Статтю 10 Кодексу етики українського журналіста, відповідно до якої точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів. Як уже було зазначено вище, стаття не містить належного представлення позиції Леоніда Борисенка щодо численних звинувачень на його адресу, які містяться в публікації. У публікації про спілкування з паном Борисенком та його батьками зауважено лише: «Люди скаржаться на шум будівництва, на пилюку, вантажівки й крани. Але, на жаль, інакше будувати неможливо. Щодо відповідей на конкретні питання Леонід Борисенко плутався, стверджуючи спочатку одне, а потім протилежне. Як такого, конфлікту ніби немає — є неврегульовані майнові відносини, коли продавець і покупець не змогли домовитися». Це виглядає як підміна журналістом позиції скаржника. Думок незалежних експертів чи навіть правоохоронних органів, які перевіряли законність будівництва, журналісти не представили.

  • Разом з тим, Комісія враховує той факт, що «Вісті» надрукували без змін та скорочень лист-відповідь скаржників та розмістили його під статтею Коваль на сайті видання, як того вимагали скаржники.

Зважаючи на це, Комісія виносить виданню “Вісті” дружнє попередження.

Що стосується сюжету Oboz.tv «Мешканець Борисполя використовує матір для шантажу будівельників», Комісія зауважує, що попри те, що у сюжеті присутні кадри зйомки скаржника та його сім’ї, належним чином представлені лише позиції представників забудовника. Жодного коментаря скаржника щодо фактів, які його безпосередньо стосуються та були озвучені згаданими представниками, сюжет не містить. Єдиний коментар скаржника, який подається в сюжеті є вирвана з контексту фраза про нібито отримання Леонідом Борисенком грошей, що насправді стосувалась газетної публікації, де була поширена така інформація про заявника.

У сюжеті звучать звинувачення проти Леоніда Борисенка виключно з вуст зацікавлених осіб. При цьому журналісти подають зазначену інформацію без перевірки в альтернативних джерелах та без коментарів незалежних осіб. Сама ж назва сюжету та висновки про те, що Леонід Борисенко використовує власну матір для шантажу взагалі не має жодного фактичного підґрунтя навіть у самому сюжеті.

Таким чином, журналісти Oboz.tv допустили порушення статей 6, 9 та 10 Кодексу етики українського журналіста. Зважаючи на порушення, допущені журналістами, Комісія виносить Oboz.tv дружнє попередження.

Комісія наголошує на важливості дотримання стандарту збалансованого висвітлення конфліктних ситуацій. Журналісти не повинні займати сторону одного із учасників конфлікту, а мають збалансовано висвітлювати точки зору опонентів.

 

До Комісії з журналістської етики 4 жовтня 2018 року звернулися Борисенко Леонід Григорович, Борисенко Станіслава Ярославівна та Вергун Георгій Семенович з скаргою на публікацію -  «Як отримати $130 тис та заради власної примхи заважати розвитку Борисполя» у газеті «Вісті» від 7 червня 2018 року, а також на телевізійний сюжет під назвою «Мешканець Борисполя використовує матір для шантажу будівельників», який було продемонстровано 13 червня 2018 року в ефірі Oboz.tv. На думку скаржників, вказані журналістські матеріали за своїм змістом є упередженими, неправдивими та образливими для їх сім’ї та містять ознаки замовності.

Коментарі