Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу

Рішення Комісії з журналістської етики щодо сексизму в онлайн-виданні «Вголос» 2 квітня 2020

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Онлайн-видання «Вголос»
Подавач — Приходько В.В.
Статті кодексу: #15, #0
Рішення комісії 2 квітня 2020

Рішення Комісії з журналістської етики

Щодо скарги Приходько В.В. на матеріал онлайн-видання «Вголос»

 

9 жовтня 2019 року до Комісії з журналістської етики подана скарга Приходько Вікторії В’ячеславівни на ІА «Вголос» з приводу порушення Кодексу етики журналіста. Зокрема, 02.11.2018 об 9:58 на сайті «Вголос» за посиланням https://vgolos.com.ua/lviv/u-tsentri-lvova-blondynka-na-bilij-tojoti-ne-vpysalasya-u-pid-yizd_868655.html  була оприлюднена стаття «У центрі Львова блондинка на білій “тойоті” не “вписалася” у під’їзд».

На думку скаржниці, у поданому матеріалі наявні елементи сексизму. Адже кореспондент «Вголосу» безпідставно акцентує увагу на окремих відповідних ознаках людини. Не дивлячись на те, що така інформація не є важливою складовою матеріалу й не несе у собі суспільного інтересу, а автор публікації умисно вживає іменник «блондинка» у заголовку.

У скарзі йдеться про те, що публікація містить ознаки порушення Кодексу етики українського журналіста, зокрема статті 15 (ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання. Вказувати на відповідні ознаки особи (групи людей) слід лише у випадках, коли ця інформація є неодмінною складовою матеріалу).

27 березня 2020 року, з метою забезпечення збалансованого розгляду звернень, Комісія з журналістської етики звернулась до редакції онлайн-видання “Вголос” з проханням розглянути та прокоментувати аргументи, викладені у скарзі.

В той же день, від редакції “Вголос” було отримано лист наступного змісту: “Доброго дня, В якому місці у заголовку - У центрі Львова блондинка не вписалася у підїзд - порушено Кодекс етики українського журналіста, зокрема статті 15 (ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання . Кого і через що ми дискримінували ? А якби було - брюнетка на чорній тойоті ?! Чи слово Блондинка у нас тепер сприймається образливо ?! Можливо, Ви стереотипно сприймаєте слово Блондинка?!”.

Крім того, Комісія проаналізувала інші публікації сайту «Вголос» і виявила недоречні згадки про зовнішність людини, а також вживання образ. Зокрема в публікаціях:

  1. Новою речницею МЗС України стала ефектна блондинка (фото) https://vgolos.com.ua/news/novoyu-rechnytseyu-mzs-ukrayiny-stala-efektna-blondynka-foto_875279.html
  2. “Тупа блондинка на корпоративі”: Мендель зганьбилася у Давосі (фото) https://vgolos.com.ua/news/tupa-blondynka-na-korporatyvi-mendel-zganbylasya-u-davosi-foto_1153811.html
  3. У центрі Львова блондинка на Audi Q3 в’їхала у маршрутку (ФОТО) https://vgolos.com.ua/news/u-tsentri-lvova-blondynka-na-audi-q3-v-yihala-u-marshrutku-foto_329198.html

Проаналізувавши зміст публікації та аргументи скаржниць, Комісія з журналістської етики вважає, що онлайн-видання “Вголос” допустило порушення Кодексу етики українського журналіста, з наступних причин.

Згідно п. 6. Кодексу етики українського журналіста повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Відповідно до п. 9. Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного. Неприпустимим є розповсюдження інформації, що містить упередженість чи необґрунтовані звинувачення.

Згідно п.15 Кодексу етики українського журналіста ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання. Вказувати на відповідні ознаки особи (групи людей) слід лише у випадках, коли ця інформація є неодмінною складовою матеріалу. Необхідно утримуватися від натяків або коментарів, що стосуються фізичних недоліків чи хвороб людини, уникати вживання образливих висловів, ненормативної лексики.

Як наголошується у Рекомендаціях Ради Європи CM/Rec(2019)1 щодо запобігання сексизму та боротьби з ним, сексизм у ЗМІ сприяє формуванню середовища, у якому толерують «повсякденний» сексизм і представляють його незначним. Він має такий прояв, як зневажливе чи принизливе висвітлення поведінки жінок, а не збалансоване та зважене обговорення їхніх поглядів і думок, а також висвітлення і зображення жінок та чоловіків у стереотипних ролях у родині чи громаді. Сексизм є одним із проявів дискримінації за ознакою статі, а отже був порушений п.15 Кодексу етики українського журналіста, згідно з яким ніхто не може бути дискримінований через свою стать.

Журналісти та редакції мають докладати зусиль до всебічного вивчення ситуації й контексту та надання своїй аудиторії повної інформації з питання, яке висвітлюється. Повідомлення у новині кольору волосся учасниці події не є важливою складовою новини, ба більше, поширює і культивує застарілі уявлення про начеб-то погане водіння саме жінками. Таким чином транслюються зневажливі і принизливі для жінок сексистські стереотипи, замість того, щоби давати об'єктивну інформацію громадськості. Зважаючи на допущені порушення,  а  також систематичність подібних публікацій, Комісія виносить онлайн-виданню «Вголос» публічний осуд.

Рекомендуємо журналістам і редакціям, передусім, перевіряти інформацію за системою «дзеркала». Ідея цього методу полягає у тому, що якщо ви хочете написати щось про жінок як групу чи окрему жінку і сумніваєтеся, то поставте на їхнє місце чоловіків. Якщо про чоловіків ви подібне б не написали, бо це виглядає кумедно, то не слід писати таке і про жінок. Наприклад, чи зазначили б ви у заголовку статті про колір волосся політика. Або відправили б політика-чоловіка влаштовувати особисте життя. Навряд чи.

Нагадаємо, що Комісія з Журналістської етики у 2019 році випустила Порадник для журналістів та редакцій «Висвітлення виборів в Україні», у якому подано 10 практичних порад щодо дотримання гендерного паритету в медіа. Цей порадник стане у нагоді редакціям, які хочуть дотримуватися журналістської етики та сформувати культуру гендерної чутливості в своїх медіа.

 

Голова Комісії з журналістської етики                               Андрій Куликов

Шановні члени комісії! Я, Приходько Вікторія В’ячеславівна, прошу розглянути мою скаргу з приводу порушення Кодексу етики журналіста.

02.11.2018 об 9:58 на сайті інформаційного агентства «Вголос» за посиланням https://vgolos.com.ua/lviv/u-tsentri-lvova-blondynka-na-bilij-tojoti-ne-vpysalasya-u-pid-yizd_868655.html була оприлюднена стаття «У центрі Львова блондинка на білій “тойоті” не “вписалася” у під’їзд». На мою думку, поданому матеріалі наявні яскраві елементи відвертого сексизму. Адже кореспондент «Вголосу» безпідставно акцентує увагу на окремих відповідних ознаках людини. Не дивлячись на те, що така інформація не є важливою складовою матеріалу й не несе у собі суспільного інтересу, автор публікації умисно вживає іменник «блондинка» у заголовку.

Тож звертаю увагу комісії на те, що в назві новини присутня дискримінація за статтю. Також використання слова «блондинка» у конкретному випадку нав’язує упереджене ставлення відносно представників жіночого гендеру, що супроводжується їх дискрімінацією. Така характеристика побуджує у читачів передчасне мимовільно негативне ставлення до описаної події та її учасниці. Це зумовлено сексистськими стереотипами, що позбавляє жінок із зазначеним кольором волосся соціальної значимості. А також заголовок публікації має відкриті натяки на дискримінацію жінок за кермом.

Враховуючи усе вищесказане, прошу Комісію з журналістської етики надати оцінку даній публікації на предмет порушення журналістських та етичних стандартів.

З повагою, Приходько В.В.

Коментарі