Зустрілися з непрофесійними діями журналістів? Подайте скаргу

Ознаки маніпуляції містяться в публікаціях із соціальними опитуваннями 18 березня 2019

Вирішена
Текст скарги
Звинувачується Інтернет-видання GordonUA
Подавач — Коаліція громадських організацій
Статті кодексу: #11
Рішення комісії 18 березня 2019

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо публікації даних соціологічних опитувань у інтернет-виданні GordonUA

За результатами моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики для надання оцінки щодо дотримання вимог Кодексу етики українського журналіста у висвітленні виборчого процесу було подано публікації GORDONUA.com від 29 січня 2019 року «Порошенко оголосив про намір балотуватися на другий строк» та від 28 січня 2019 року “Тимошенко залишається лідером президентських перегонів – опитування”.

(Протягом січня-квітня 2019 року Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр., здійснює незалежний моніторинг президентських виборів в Україні).

У скарзі йдеться про те, що публікації містять ознаки маніпуляцій із соціологічними опитуваннями. Зокрема, у новині «Тимошенко залишається лідером президентських перегонів – опитування“ від 28 січня 2019 року йдеться про дані аналітичної групи "Соціопрогноз“, отримані в період з 17 до 26 січня 2019 року. Натомість у новині від 29 січня 2019 року «Порошенко оголосив про намір балотуватися на другий строк» наводяться дані грудневого дослідження Фонду "Демократичні ініціативи", відповідно до якого найвищий рейтинг у суб’єкта моніторингу Юлії Тимошенко – 16%, у суб’єкта моніторингу Петра Порошенка – 13,8%, він на другому місці. Зазначене може свідчити про ознаки порушення Кодексу етики українського журналіста, зокрема статті 11, відповідно до якої не допускається вибіркове цитування соціологічних досліджень, яке може призвести до викривлення змісту.

Комісія звернулась до інтернет-видання для отримання коментарів щодо зазначеної скарги. У відповідь на звернення Комісії редакція Gordon UA зазначила, що буде більш ретельно ставитися до використання результатів опитувань. Водночас, авторитетність і незалежність будь-якої соціологічної компанії редакція “ГОРДОН” не може ані підтвердити, ані спростувати. Відтак, не може вважати свіжіші результати опитувань достовірнішими.

Редакція також зазначила, що у згаданих новинах викривлення змісту результатів соцопитувань редакція не допускала, адже у новині від 28 січня опитування подано повністю, а в матеріалі від 29 січня воно процитовано у частині рейтингів першої трійки і є пряме посилання на повну новину, де опитування також наведено повністю, із датами проведення включно.

Висновки Комісії

Розглянувши наведені публікації, Комісія бажає відзначити таке:

Публікація «Тимошенко залишається лідером президентських перегонів – опитування» містить інформацію щодо назви організації, що проводила опитування, замовників опитування, часу проведення, території охоплення, соціологічної вибірки, точного формулювання питання опитування та можливої статистичної похибки. Публікація не містила безпосередньо інформації про метод опитування. Водночас, стаття включає посилання на саме дослідження, де зазначено, що методом збору результатів було особисте формалізоване інтерв’ю.

Публікація «Порошенко оголосив про намір балотуватися на другий строк» містить інформацію про дані опитування фонду «Демократичні ініціативи», що були оприлюднені 28 грудня 2018 року. Проте жодних інших даних про особливості цього соцопитування у публікації не наведено.  У своєму листі редакція зазначила, що у цій публікації є пряме посилання на повну новину, де опитування також наведено повністю, із датами проведення включно. Водночас, і зазначена новина не містить, наприклад, інформації про замовників опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

Зважаючи на це, Комісія відзначає, що GordonUA допустили порушення статті 6 Кодексу етики українського журналіста, зокрема через незабезпечення права громадян на повну інформацію про факти та події. Комісія наголошує на важливості зазначення повної інформації, що стосується соціологічних досліджень для того, щоб уникнути будь-яких маніпуляцій та спотворення висновків, а також щоб надати читачам можливість самостійно оцінити результати таких опитувань та їх надійність.

Комісія також вважає, що GordonUA допустили порушення статті 11 Кодексу етики українського журналіста.

Так, у публікації про намір Петра Порошенка балотуватися на виборах, подаються дані соціологічного дослідження, результати якого були оприлюднені ще наприкінці грудня 2018 року. Відповідно до цього дослідження, Петро Порошенко є другим за рівнем підтримки. При цьому у публікації про іншу кандидатку на виборах – Юлію Тимошенко, яка була опублікована на сайті наступного дня після публікації про Петра Порошенка, використано дані іншого, більш свіжого соцопитування, відповідно до якого Петро Порошенко ділить у рейтингу третю та четверту позицію разом з кандидатом Юрієм Бойком.

Комісія вважає, що такий підхід журналістів може свідчити про вибірковість у цитуванні даних соціологічних досліджень в інтересах кандидата Петра Порошенка, що суперечить статті 11 Кодексу етики українського журналіста. Так, у аналізованій новині згадується соцопитування, відповідно до якого Петро Порошенко займає другу позицію у рейтингу кандидатів, яке проводилось більш, ніж за місяць до цієї публікації, що в умовах виборчого процесу є дуже тривалим строком. Отримані понад місяць тому результати на момент публікації новини вже могли втратити свою репрезентативність.  При цьому, у розпорядженні редакції були результати січневого соціологічного опитування, які могли б бути більш релевантними, проте відображали нижчий рівень підтримки чинного Президента.

На думку Комісії, це може свідчити про надання переваги у висвітленні соцопитуванню, що є більш сприятливими для кандидата Петра Порошенка. В сукупності з відсутністю повної інформації про цитоване соціологічне опитування, це порушує вимоги щодо достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання. Недотримання вказаних засад також призводить до маніпуляцій та порушення права громадян отримувати повну та об’єктивну інформацію про вибори (стаття 6 Кодексу етики українського журналіста).

Комісія наголошує, що маніпуляція соціологічними даними є неприпустимою, оскільки заважатиме виборцям зробити поінформований та усвідомлений вибір під час голосування.

Зважаючи на це, Комісія вважає, що інтернет-видання GordonUA порушило вимоги статей 6 та 11 Кодексу етики українського журналіста.

Комісія оголошує інтернет-виданню Gordon UA дружнє попередження.

Комісія також закликає журналістів при висвітленні результатів соцопитувань дотримуватися таких правил:

  • не інтерпретувати результати опитувань на користь того чи іншого кандидата, відділяти факти від коментарів;

  • обов'язково зазначати повну назву організації, що проводила опитування та замовників опитування;

  • подавати повну інформацію про час проведення, територію, яку охоплювало опитування, розмір та спосіб формування соціологічної вибірки, метод опитування, точне формулювання питань, можливої статистичної похибки, як цього вимагає стаття 56-6 Закону України «Про вибори президента України»;

  • при проведенні опитування глядачів ток-шоу, присутніх у студії, подавати текстове повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії», яке має протягом всього часу оприлюднення результатів;

  • пам'ятати про п.11 Кодексу етики українського журналіста згідно якого «не допускається таке вибіркове цитування соціологічних досліджень, яке призводить до викривлення змісту» та «журналістські опитування громадян не повинні фабрикуватися з метою отримання наперед визначеного результату».


 

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов


 

Довідково

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 11. Не допускається таке вибіркове цитування соціологічних досліджень, яке призводить до викривлення змісту. Журналістські опитування громадян не повинні фабрикуватися з метою отримання наперед визначеного результату.

Закон України «Про вибори Президента України»

«Стаття 56-5. Засади участі засобів масової інформації та інформаційних агентств в інформаційному забезпеченні виборів

2. Інформаційні агентства та засоби масової інформації поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані із виборами, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання.

3. Засоби масової інформації мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх партій - суб’єктів виборчого процесу та кандидатів на пост Президента України щодо подій, пов’язаних із виборами.

Стаття 56-6. Особливості поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами

1. Підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати опитування, пов’язаного з виборами, з обов’язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

2. Інформаційні агентства, засоби масової інформації у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також інші відомості, зазначені у частині першій цієї статті.

 

 

Ознаки маніпуляції містяться в публікаціях із соціальними опитуваннями. Наприклад, 29 січня в новині «Тимошенко залишається лідером президентських перегонів – опитування“ йдеться про данні аналітичної групи "Соціопрогноз“, отримані в період з 17-го до 26 січня 2019 року. Натомість цього ж дня, в новині про висунення Порошенка кандидатом, наводяться данні грудневого дослідження Фонду "Демократичні ініціативи", найвищий рейтинг у суб’єкта моніторингу Юлії Тимошенко – 16%, у суб’єкта моніторингу Петра Порошенка – 13,8%, він на другому місці. Що може містити ознаки порушення Кодексу етики українського журналіста, зокрема, п.11 (вибіркове цитування соціологічних опитувань).

 

Коментарі